LADIES logo WINE

Gastrovýlet do Krakova

Ladies&Wine > Cestování > Gastrovýlet do Krakova

Na začátku března jsme vyjeli na pár dní k našim polským sousedům, po pravdě jsem z gastronomického hlediska nic nečekala s heslem „nejhorší jsou zklamané naděje“, ale nakonec jsem byla víc než příjemně překvapená!

Základem pro každý výlet je kvalitní hotel, kam se po toulkách městem rádi budete vracet. Krakov nabízí hned několik pětihvězdičkových hotelů přímo v centru, já si vybrala Unicus Palace, hlavně kvůli bazénu v suterénu a výhodné poloze. Po příjezdu se ukázalo, že výhodná poloha by byla výhodná jen za předpokladu, kdyby nebyla jedna historická ulice rozkopaná a to zrovna ta vedoucí k hotelu. Na polské značení objížděk raději nespoléhejte, já už tu chybu udělala za vás a vedlo mě to kamsi ven z centra se zajížďkou na víc jak hodinu. Ale musím pochválit místní policisty, když uviděli zoufalou (a hladovou) ženu v nesnázích, tak se mi snažili místo pokuty pomoci, bohužel ani oni nevěděli, jak k hotelu dojet. Nakonec to však dobře dopadlo a já se u první skleničky při pozdním obědě uklidnila. Restaurace v hotelu je moc příjemná na lehčí oběd, ale gastronomicky to zase nic tak zajímavého nebylo.

Základem každého výletu je pro mě plánování, říkám si, že už jsem moc stará na nějaká překvapení, a hlavně v oblasti jídla úplně nestojím o to, vlézt jen tak do nějaké turistické restaurace s rizikem, že si nepochutnám. Takže průvodce Michelin byla jistota a na jeho základě jsem vybrala několik podniků. První večer jsme vyrazili do Fiorentiny, která se nachází v historickém centru a je vyhlášená zejména svými steaky. My nakonec zvolili pětichodové menu s vinným párováním a byla to pecka, nejvíc mě zaujal předkrm v podobě foie gras umně upravené do tvaru třešně a k tomu bylo polské růžové víno interspecifické odrůdy. Kupodivu to šlo parádně dohromady. Zbytek menu také skvělý, třeba krásně šťavnaté jehněčí v kombinaci s Frankovkou z Weingut Umathum. Tady prostě víno a jídlo spárovat umí! Navíc moc pěkné prostředí a milá dámská obsluha.

Druhý den jsme si po nezbytné ranní rozplavbě v bazénu vyšlápli na Wavel, to je myslím v Krakově must, chválím povedenou rekonstrukci vnitřních i vnějších prostor, určitě si kupte vstupenku na některou z exhibic, je to zážitek. Na oběd jsem zarezervovala stůl v Albertině, krásná, prostorná restaurace, a navíc zaměřená na víno, díky speciálnímu systému uchovávání vína Enomatic mají k dispozici čtyřicet rozlévaných druhů vína. Tady byla moje volba jasná, jako milovník ústřic jsem neváhala a objednala si je jako předkrm, dorazily fantasticky čerstvé a sklenka šampaňského Duménil k nim seděla dokonale. Druhým chodem byl lehce restovaný brzlík a k němu opět zkouška polského vína, tentokrát naturální oranžové Jantar z Wieliczka Winnica, což je kousek od Krakova. Na závěr skvělý grepový parfait, velmi osvěžující a příjemně nahořklý. I v Albertině byla výborná obsluha, umí doporučit vhodná vína a nebojí se nabídnout i polské vinaře.

Odpoledne jsme se už jen procházeli historickým centrem, a poté rovnou do hotelového bazénu, musím pochválit krásně čistý prostor wellness, solnou komoru a hlavně ten bazén, plavete vlastně v bývalém mázhausu a ještě jsou vidět jeho klenby. Večer nás čekala restaurace Amarylis a její čtyřchodové menu, opět jsem ho vybrala s vinným párováním, jsem vždy zvědavá na třeba i neobvyklé kombinace. A bylo to úžasné, hodně mě bavila i obsluha, číšník pojímal večer trochu jako kabaret. Začali jsme skleničkou mého oblíbeného šampaňského Barthelemy, kdy mě v pozitivním šokovala cena za skleničku. Pak už to jelo, první víno k marinovanému pstruhovi bylo anglické, poprvé jsem pila víno z této země a vůbec to nebylo špatné, lehké a hodně svěží bílé. K vývaru ze sušených hub servírovali Chardonnay, které zrálo v sudech použitých předtím na whiskey a naprostou peckou bylo třicet let staré Tokajské, ušlechtilé a dokonale plné. Z chodů bylo bezchybné srnčí, šťavnatá svíčková z mladého kusu, ale i vše ostatní super.

Další den jsme vyrazili směrem ku domovu a už v autě jsme plánovali, kam si vyrazíme v Krakově příště, má totiž gastronomicky rozhodně co nabídnout!

PS: Tip pro dámy, určitě navštivte obchod Boruni na Grodské ulici, mají tam krásné šperky z dílen polských designerů, ani já neodjela s prázdnou. Doporučuji návrhářku Izabelu Gutowskou.

PPS: Ceny potravin jsou kapitola sama pro sebe, vyplatí se koupit si kvalitní máslo, sýry, ale hlavně různé rybí speciality, ať už naložené nebo uzené.